Na czym polega praca Tajemniczego Klienta?

Tajemniczy KlientSzukając sposobów na dodatkowy zarobek często można znaleźć propozycje pracy jako Tajemniczy Klient (Mystery Shopper). Na czym polega praca Tajemniczego Klienta? Ile można zarobić? Jakie kwalifikacje należy spełnić?

Praca ta kojarzy się przede wszystkim ze studentami oraz osobami, które często wyjeżdżają i mają dość elastyczny grafik. Zwłaszcza ta druga grupa osób ma szansę na efektywną współpracę z firmami badawczymi. Jednak tak naprawdę każdy może dorobić kilkanaście - kilkaset złotych miesięcznie, w zależności od tego, gdzie mieszka oraz z iloma firmami współpracuje.

Z usług Tajemniczych Klientów - za pośrednictwem firm badających rynek - korzystają przede wszystkim sieci handlowo-usługowe, z wystandaryzowanymi sposobami obsługi klienta. Na podstawie badań mogą być przydzielane premie, korygowane niewłaściwe zachowania, analizowane subiektywne opinie klientów. Świadomość regularnych wizyt Tajemniczych Klientów ma też mobilizować pracowników do rzetelnej obsługi.

Jak zacząć pracę jako Tajemniczy Klient?

Najpierw należy zarejestrować się na stronach najpopularniejszych (i wypłacalnych) firm działających w tej branży. Niekiedy ogłoszenia (zatytułowane "tajemniczy klient", "mystery shopper", "audytor-ankieter") można znaleźć na portalach dla osób poszukujących pracy. W formularzu rejestracyjnym, poza danymi kontaktowymi, należy zazwyczaj podać obszar, na którym możemy wykonywać badania, preferencje zakupowe oraz - co istotne dla wielu firm - informacje o mobilności i posiadaniu prawa jazdy, samochodu. Często wymagana jest próbna wizyta lub napisanie krótkiej recenzji z wybranej obsługi w sklepie lub restauracji - na tej podstawie koordynatorzy oceniają wstępnie kompetencje nowego audytora.

Nie ma gwarancji, ile zleceń otrzyma się w ciągu miesiąca. Dużo zależy od terenu, relacji z koordynatorem, jakości dotychczas wykonanych badań. Większość firm wysyła ogólne informacje o możliwości zgłoszenia się do konkretnego projektu i później koordynatorzy wybierają osoby do wykonania konkretnego zadania. Wizyta we wskazanym sklepie lub punkcie usługowym musi przebiegać zgodnie z wyznaczonym scenariuszem, często jest nagrywana na dyktafon, co pozwala później zweryfikować realizację założeń. Po wizycie, zazwyczaj w ciągu 24 godzin, należy wypełnić kwestionariusz z wizyty, który składa się z pytań o spełnienie konkretnych elementów obsługi oraz często zawiera pole na subiektywne opinie o pracowniku lub wizytowanym punkcie. Następnie, zazwyczaj w ciągu tygodnia, edytor (korektor, osoba odpowiedzialna za poprawę niespójności między nagraniem a odpowiedziami, sprawdzeniem realizacji scenariusza, korektą językową odpowiedzi) akceptuje lub odrzuca badanie. Odrzucenie badania ma miejsce, gdy w realizacji scenariusza wystąpił duży błąd lub nie dotrzymano wyznaczonego terminu badania. Podobnie, gdy okaże się, że zatailiśmy informację o kontaktach prywatnych z badanym pracownikiem. Odrzucenie badania wiąże się z brakiem wynagrodzenia.

Jak wyglądają zarobki?

Za jedno badanie można otrzymać od 15 do 70 zł (najwyższe stawki są za wizyty w salonach samochodowych, ale do takich badań wybierani są jedynie sprawdzeni audytorzy). Wydaje się niewiele, natomiast gdy z kilku firm uzbiera się na jeden dzień 10-15 zleceń w jednym mieście, dzienna stawka za pracę może wynosić 200-500 zł. W skali miesiąca, zajmując się tylko pracą jako Tajemniczy Klient, wykonując ją rzetelnie, a co za tym idzie mając dobrą opinię u koordynatorów, można zarobić na rękę od 1000 do 2000 zł. Dużą wadą tego zajęcia jest brak pewności co do zarobków w kolejnym miesiącu - nie wszystkie projekty są realizowane co miesiąc, dodatkowo obowiązują karencje wizyt (średnio 3 miesiące). Jest to jednak bardzo dobre zajęcie dla osób podróżujących, które i tak pojawią się w danej lokalizacji i przy okazji mają czas na dodatkowy zarobek (często w postaci zwrotu za zakup paliwa czy posiłku w sieciowej restauracji).

Jakie umiejętności i cechy powinien mieć dobry Tajemniczy Klient?

  1. Umiejętność obserwacji, rzetelność wykonywania swojej pracy - wizyty są w różny sposób weryfikowane, oszuści prędzej czy później odpadają.
  2. Dobre zdolności komunikacyjne - konieczne jest rozmawianie z nowymi ludźmi oraz utrzymanie dobrych relacji z koordynatorami różnych firm.
  3. Mobilność i elastyczność - osoby mogące poruszać się po obszarze co najmniej 3-4 powiatów są bardziej cenione.
  4. Dobra organizacja pracy, umiejętności logistyczne - dzięki temu w ciągu dnia można wykonać więcej badań.
  5. Zdolności redagowania krótkich tekstów, umiejętność pisania bez błędów, poprawnie stylistycznie.
  6. Odporność na brak pewności co do ilości zleceń, umiejętność szukania pracy na własną rękę - to nie jest zajęcie dla osób, które muszą mieć powiedziane od A do Z, co trzeba robić.

Praca Tajemniczego Klienta jest ciekawa, zleceń w tym obszarze badań rynku jest coraz więcej. Warto spróbować tego zajęcia choćby po to, aby podreperować trochę budżet. Praca ta ma trochę wad, związanych choćby z brakiem pewności co do wynagrodzenia w kolejnych miesiącach, ale jest w gruncie rzeczy przyjemna i nie grozi monotonią.